Welcome to puncakbikers.blogspot.com Kami adalah komuniti berbasikal dan sesiapa yang berminat untuk menyertai kami sangat dialu-alukan..

Wednesday 1 August 2012

Apa yang Perlu dilihat pada Sesebuah Frame

Salam Rider-rider semua.

Seperti yang dijanjikan, entri kali ini ingin berkongsi tentang apa yang perlu dilihat pada sesebuah frame. Mungkin ia akan mempengaruhi anda untuk memilih frame baru untuk basikal anda? Sama-sama kita lihat dibawah.

Proses pembuatan dan aliran pasaran diteruskan untuk membentuk framebasikal. Walaupun ia tidak serancak dahulu. Proses 'butting' masih digunakan dalam mengeluarkan frame-frame basikal. Sementara itu, keluli, 'workhorse' memakan masa yang lama, digantikan dengan semakin banyak oleh aluminium—Ketahanannya yang meningkat kurang mahal setiap tahun. Jadi apa yang anda cari dalam satu rangka? Adakah frame anda seterusnya semestinya lebih baik daripada tahun ini?



Berat (Weight)

Berusaha untuk mengurangkan gram berharga dari rekaan-rekaan frame, para pengeluar telah bekerja dengan pelbagai logam-logam eksotik dan memahami kaedah-kaedahnya. Pada dasarnya, walaupun, berapa kos yang anda keluarkan ialah berkadar songsang bagi berat basikal anda. Jika lebih anda membayar, maka kuranglah berat frame itu. Kan??












Geometri

Pada teori, sudut-sudut agresif membawa kepada ciri-ciri tunggangan yang agresif. Sudut-sudut santai membawa kepada ciri-ciri tunggangan yanglebih kasual. Yang mana terbaik untuk anda? Jawapan benar-benar bergantung pada berapa masa anda gunakan pada saddle. Jika anda kerap berkayuh dan tidak meminati jalan atau trail yang mencabar, cuba dapatkan geometri santai kira-kira 70 atau 71 degrees di head tube. Kebanyakan basikal yang dikayuh secara agresif mempunyai sudut head tube 72 atau 73 degrees.



Plain-Gauge Tubing

Dengan kemajuan dalam material, proses pembuatan dan reka bentuk, tiub frame terbaik untuk anda ialah dari tolok sederhana. Ini adalah kerana tiub-tiub yang bukan bersandarkan butting atau oversizing atau campuran eksotik, tetapi lurus dan kuat serta mudah dalam pembuatannya. Ini adalah satu sebab mereka lebih murah. Mereka yang "serius" tentang lumba basikal boleh menunjukkan bahawa tiub-tiub tolok sederhana lebih diambil berat daripada butting tiub. Ini adalah benar , tetapi perbezaannya ialah kadang-kadang hanya satu perkara tiga atau empat pound. Jika anda baru keluar berkayuh di dalam bandar atau trail serta tidak membuat kayuhan offroad, maka perbezaan berat ini tiada masalah.



Butting


Sasaran mana-mana pengeluar basikal yang baik ialah untuk meletakkan material yang anda perlukan. Dan anda perlu material itu di mana rangka basikal mengalami paling banyak tekanan—di tiap-tiap penghujung pada pelbagai tiub. Proses ini dikenali sebagai 'butting'.



Internal Butting —Lihat pada tiub, anda tidak akan perasan akan kewujudan 'butting' kerana ia tersembunyi di dalam tiub. Jadi bagaimanakah anda tahu jika basikal itu di'butting'? Pengeluar-pengeluar basikal sudah tentu akan memberitahu anda, kerana ia point jualan yang besar.

External Butting —Lebih lama, lebih mahallah untuk menambah material ke atas luar tiub. Ini adalah jarang sekali dibuat lagi.Bagaimanapun , anda kadang-kadang akan lihat satu kimpalan yang bersambung.




Terdapat dua cara digunakan :
Double Butting Frame


Double Butting— Seperti tiub yang dibentuk, lebih bahan dibenarkan secara dalaman di setiap di hujung tiub. Dengan menambahkan kawasan-kawasan tiub ini, ketebalan dinding tiub menyeluruh serta mengurangkan berat sesebuah frame.



Triple Butting Frame









Triple Butting— Untuk mengurangkan lebih berat, proses double butting dihalusi dengan mengurangkan bahan di hujung tiub. Ini bermaksud butting bermula dalam standard, double butting dinipiskan sebelum pengurangan sekali lagi bagi ketebalan dinding tiub yang normal.








Welding 

Terdapat 3 cara pada asasnya untuk menyambung tiub-tiub bingkai:

• Mengimpal mereka menggunakan bahan sama sebagai tiub (KimpalanTIG).
• Memateri keras tiub-tiub bersama dengan menggunakan perak atau loyang.
• Menggunakan 'lugs' untuk menyambung tiub-tiub.




Jadi begitulah sedikit sebanyak dalam panduan pemilihan frame. Diharap anda semua mendapat pengetahuan dari entri ini. Takkan pandai kayuh je kan? Bukan apa, untuk pengetahuan am kita aje.

So, nantikan entri-entri akan datang.. Insya-Allah saya akan cuba post yang terbaik buat anda,



'jOm kAyUH!'

No comments:

Post a Comment

Copyright ⓒ2012. All Right Reserved by Puncak Bikers Cycling Community