Welcome to puncakbikers.blogspot.com Kami adalah komuniti berbasikal dan sesiapa yang berminat untuk menyertai kami sangat dialu-alukan..

Tuesday 31 July 2012

Kenali Jenis-jenis Rangka (Frame) Basikal

Salam Rider-rider semua.

Entri kali ini saya ingin berkongsi tentang jensi-jenis frame basikal yang terdapat di seluruh dunia. Mungkin ada dari anda yang memiliki frame-frame dari jenis dibawah? Jom sama-sama kita lihat.

Semoga entri kali ini dapat membantu kita dalam pemilihan frame yang sesuai pada fungsi dan penggunaan kita. Selain itu, diharap agar kita dapat mengetahui dari bahan apa frame basikal kita dibuat supaya dapat mengenalpasti cara menjaga serta memelihara frame yang sesuai dengan keadaan frame itu sendiri.

Bukan semua frame basikal dihasilkan sama antara satu sama lain. Perkara utama pada mana-mana basikal ialah bingkainya. Ia boleh menjadi satu perkara yang perlu kita ambil tahu dan faham bagaimana ia telah dibuat dan apa ertinya untuk anda, penunggang basikal. Sasaran mana-mana keluaran frame ialah untuk menawarkan kekuatan luar biasa dengan berat minimum. Bagaimanapun, kekuatan sesebuah frame itu bersangkut oleh banyak faktor. Sama ada frame ialah aluminium atau chromoly, itu adalah hanya bahagian yang kebanyakannya sama. Cara dan bahan-bahan yang digunakan adalah sama penting.

Yang mana Material yang sesuai untuk anda?

Ia bergantung kepada banyak faktor - Cara menunggang basikal anda, berat anda,perasaan mengayuh anda—semuanya memainkan satu peranan dalam pilihan material anda. Perenggan-perenggan berikut menjelaskan jenis material berbeza yang biasanya digunakan di atas basikal-basikal.Beberapa basikal yang dihasilkan diperbuat daripada logam-logam eksotik.

1. Carbon (High-tensile) Steel

Keluli ialah bahan yang paling biasa digunakan dalam pembuatan frame-frame basikal. Keluli karbon atau High-Tensile adalah baik serta keluli tahan lama yang kuat, tetapi ia tidak seringan 'saudara'nya yang lebih canggih, iaitu keluli yang dikenali sebagai chromoly.

Contoh rangka yang diperbuat dari Carbon (High-tensile) Steel


2. Chromoly (Chrome Molybdenum) Steel

Dikenali sebagai ' a Workhorse of the Industry', chromoly ialah satu keluli yang kuat dan ringan. Ia dibentuk untuk mengurangkan lebihan berat, ia boleh menjadi satu frame yang agak ringan dan akan tahan bertahun-tahun walaupun atas penggunaan yang kerap. Chromoly amat responsif dan menawarkan lenturan sambil memelihara bentuk asalnya.
Contoh rangka dari material Chromoly (Chrome Molybdenum) Steel


3. Aluminum

Harga bahan ini agak murah dan sangat umum digunakan pada basikal biasa dan profesional. Materialnya ringan dan anti karat tapi sambungannya cukup besar ini disebabkan ketebalannya alumunium 1/3 dari hi-tensile steel dan 1/3 lebih ringan serta umumnya tiub framenya selalu dibuat lebih besar. Warna dasarnya silver kelabu.  Selalunya datang dalam tiub oversized yang lama. Aluminium pada masa sekarang adalah kurang mahal dan digunakan secara meluas oleh kebanyakan basikal hari ini. Ianya ringan, kuat dan kukuh. Dengan rekabentuk yang sesuai ia boleh memberikan penunggangan yang padu dalam menaiki bukit atau dalam mengendalikan trek yang sukar.

Contoh frame dari material Aluminium
4. Titanium

Harganya termasuk yang paling mahal kerana bahannya cukup ringan dan sangat kuat, berwarna grey dan tidak berkarat. Kekuatannya sama dengan hi-tensile steel tetapi jisimnya 1/2 kali lebih ringan begitu juga dengan ketebalannya hanya separuh dari besi. Ia lebih ringan dan kuat daripada keluli, logam ini lebih mahal dan biasa didapati di high-end road atau cross country mountain-bikes. Ia sangat fleksibel dalam memelihara bentuknya yang beberapa high-end bikes sangat canggih menggunakan logam ini sendiri sebagai satu 'shock absorber'. 

Contoh frame dari titanium
5. Carbon Fiber

Cuba ambil gentian karbon dan letakkan secara selari dan berterusan serta meletakkan mereka bersama dengan pelekat. Ini akan menjadi satu lapisan. Beberapa lapisan dibuat seperti seperti 'laminating' untuk membentuk satu lapis (seperti papan lapis). Dan kepingan itu, jika dibuat dengan betul, ia boleh menjadi betul-betul kuat dan juga ringan. Jadi mengapa tidak semua basikal dibuat daripada gentian karbon? Ia cenderung untuk menjadi rapuh. Fakta bahawa logam boleh membengkok dan mendapatkan semula bentuknya ialah apa yang membuatkan ia kekal. Disebabkan oleh ini,basikal-basikal gentian karbon ini dibina lebih kukuh daripada yang dikehendaki.

Antara frame dari Gentian Karbon

Haa.. macam mana? ada yang tertinggal tak jenis-jenis karbon yang saya sebutkan di atas? jika ada, bolehla komen kat bawah ni ye. Almaklumla saya pun budak baru belajar. 

Dalam entri seterusnya, saya akan berkongsi tentang 'Apa yang harus kita lihat pada sesebuah frame'..

Nantikan... :)


'jOM KaYuh!'

6 comments:

  1. kalau seperti saya yg baru nak belajar naik naik basikal dan berat saya 130kg...jenis mana yg sesuai..

    ReplyDelete
  2. Cuba fat bike..pasti selesa..

    ReplyDelete
  3. dari empat2 frame tu bagi mane yang lebih baek untuk basikal roadbike loan road?

    ReplyDelete
  4. Mana nk dapat Chrome pipe utk basikal di Malaysia?

    ReplyDelete
  5. frame aluminum tahan lasak ke jika basikal mtb main di offroad??

    ReplyDelete

Copyright ⓒ2012. All Right Reserved by Puncak Bikers Cycling Community